Thursday, September 06, 2007

Sjelens mørke natt. Del 2

Men har så dette som Johannes skriver om ”sjelens mørke natt” noen forankring i Bibelen? Både i GT og NT finnes en rekke vers som kan knyttes opp mot en slik erfaring som Johannes beskriver
For eksempel kan hele Salme 30 leses i forhold til ”sjelens mørke natt”, men her vil jeg bare sitere fra vers 7-9:
”Jeg kjente meg trygg og tenkte: ”Aldri i evighet skal jeg vakle.” Herre, i din nåde satte du meg på fast fjell; men så skjulte du ditt ansikt, og jeg ble grepet av redsel. Herre, da ropte jeg til deg, inderlig ba jeg til min Gud.”
Eller vi kan tenke på eksempler som Josef og det han måtte gjennomgå, eller Abraham da han ble satt på prøve. Johannes selv viser til israelittene som av Gud blir ført ut i ørkenen.

På mange måter kan ”sjelens mørke natt” sees f. eks i forhold til Jesu dåp, Ånden som kommer ned over ham, og at Ånden så leder Ham ut i ødemarken. Jesus opplevelse av at Ånden kom ned over ham førte ikke bare til at han deretter levde i salighet og glede. Lukas forteller oss at ”drevet av Ånden ble han ført omkring i ødemarken…”. Men etter sine fristelser og prøvelser heter det at Jesus dro ”tilbake til Galilea fylt av Åndens kraft”.

Det største eksempel i Bibelen på ”sjelens mørke natt” finner vi i Jesu død på korset. Her opplever Jesus Guds fravær i det han roper ut ”Min Gud, min Gud hvorfor har du forlatt meg” Men i Jesu eksempel ligger også vårt håp i den” mørke natt”, for korset og graven var ikke det siste ord, som Jesaja påpeker i kp.53.11: ”Etter all sin sjelenød og møye skal han se lys og mettes”

Således kan vi også se også se ”sjelens mørke natt” i relasjon til det Jesus sier i Matt 16 21-26. Der sier Jesus at ”de eldste, overprestene og de skriftlærde skulle la ham lide mye. Han skulle bli slått i hjel, og den tredje dag skulle han oppstå.” Etter at Jesus først beskriver sin egen kommende mørke natt på denne måten sier han i v.24-26: ”Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv, ta sitt kors opp, og følge meg. For den som vil berge sitt liv vil miste det, og den som mister sitt liv for min skyld skal finne det. Hva gavner det et menneske at det vinner hele verden men, taper sin sjel.” Her mer en antyder Jesus at veien til vekst som kristen går gjennom en prosses som kan lignes med det han selv skal oppleve på korset. Det er nettopp dette som Johannes av korset legger i sjelens mørke natt”, dette at vi mister vårt kjødelige liv for å vinne et åndelig liv, og at denne prosessen kan oppleves som en ”mørk natt”.

Et annet eksempel finner vi i Johannesevangeliet 15.1-2. Her sier Jesus: ”Jeg er det sanne vintre, og min Far er vingårdsmannen.. Hver gren på meg som ikke bærer frukt tar han bort, og hver gren som bærer frukt renser han så den skal bære mer.” Johannes av korset beskriver "sjelens mørke natt", dens årsak og hensikt, akkurat slik det beskrives her i Johannesevangeliet.. Den kommer til den kristne som har opplevd en viss vekst, og dens hensikt er en renselse for ytterligere vekst.

I vår tid har nok ”sjelens mørke natt” til tider blitt identifisert med en psykisk tilstand av depresjon, angst og utbrenthet. Som nevnt tidligere var det nok ikke det Johannes først og fremst hadde i tanke, noe han selv understreker. Men når det er sagt, så er også slik at depresjon, angst og lignende tilstander kan føre til følelser av gudsfravær og åndelig mørke, og har som enhver prøvelse vi møter et potensiale til å bli en ”mørk natt” som kan føre oss til en åndelig vekst og forvandling. Ikke prøvelsen i seg selv, men hvordan vi møter og forholder oss til den. Vi kan velge å kjempe i egen kraft, vi kan resignere, eller vi kan velge å overgi oss til Gud og stole på ham slik det står i.2. Mosebok 14.14 ”Herren skal stride for dere, og dere skal være stille.”
Et Bibelvers som har vært til stor hjelp for meg i tider med mørke og følelser av gudsfravær er Jesaja 50.10:
”Den som vandrer i mørke og ikke ser noen lysning, han kan stole på Herrens navn og støtte seg til sin Gud.”

Litteratur:
”Dark night of the soul”, St.John of the cross, Imagebooks/Doubleday
“Natten er mitt lys”, Wildfrid Stinissen, St. Olavs forlag

0 Comments:

Post a Comment

<< Home