Friday, May 11, 2007

Nigerias kristne vil evangelisere Nord Afrika.

Kinesiske kristne har fått en visjon fra Herren om å evangelisere landene mellom Kina og Jerusalem. Dette er en visjon som de fikk allerede på 1920 tallet. I dag er denne visjonen kommet til utrykk gjennom organisasjonen Back to Jerusalem. På sin hjemmeside skriver de blandt annet:

"The Back to Jerusalem vision is something that thousands of Chinese Christians are willing to die for. Why? When many people first hear about “Back to Jerusalem” they misinterpret from the name of the movement that the Chinese Church wants to evangelize Jerusalem. The first thing to understand was that ‘Back to Jerusalem’ does not at all mean the Chinese want to rush to Jerusalem with the Gospel. The vision is much larger than that. The BTJ vision is a passion for the house churches of China. We pray about it daily, dream about it, and talk about it over breakfast, lunch and dinner. The Back to Jerusalem vision is not some small trivial matter for us, but the driving force of our lives and ministries. Many feel it is God’s ultimate call and destiny for the Chinese Church, the very reason they exist! Back to Jerusalem is not some kind of end times theory. We have no plans to rush to Israel. Rather, BTJ refers to a call from God for the Chinese Church to preach the Gospel and establish fellowships of believers in all the countries, cities, towns, and ethnic groups between China and Jerusalem. This vision is no small task, for within those nations lay the three largest spiritual strongholds in the world today that have yet to be conquered by the Gospel: the giants of Islam, Buddhism, and Hinduism."


Nå har Gud også lagt det på hjertet til kristne i Nigeria å spre evangeliet i Nord Afrika helt tilbake til Jerusalem. Åpne Dører skriver bland annet dette i en artikkel på sin hjemmeside:

"I tiden fram til 2020 vil de nigerianske kirkene og misjonsorganisasjonen rekruttere 50.000 utsendinger som kan være med å bringe evangeliet tilbake til Jerusalem fra vest. Kineserne har allerede i mange år arbeidet for å bringe Guds ord tilbake til Jerusalem fra øst.

– Dette er et modig steg for de kristne kirkene i Nigeria. Disse kirkene møter i dag motstand fra muslimene i sitt eget land.
Likevel har de enstemmig gitt sin tilslutning til å styrke misjonsarbeidet utenfor egne landegrenser. Ingen andre afrikanske kirker har gjennomlevd tilsvarende rystelser som den de kristne i Nigeria har vært gjennom. Nettopp derfor ser vi for oss at Nigerias kirke er spesielt godt rustet til å fullføre det oppdraget vi nå tar på oss, hevder NEMA-leder Timothy Olonade.

– Nasjonene mellom Nigeria og Jerusalem er kjent for at de åpent har satt seg opp mot Herren og hans salvede. For å fullføre planen må vi gå gjennom fiendtlige territorier. Vi vil være som lam midt blant løver. Derfor må vi være villige til å dø, skrev NEMA-lederen da Lausanne World Pulse tidligere omtalte det nye initiativet."


Dette bør bli en del av vårt ansvar å støtte, ikke minst i bønn. I tillegg bør det være en vekker for oss kristne i vesten, å se den villighet de kristne i Kina og Afrika viser til å følge Jesus til tross for at de har små ressurser og er presset på alle kanter.
Det som slår meg når jeg tenker på de kristne i Kina og Afrika og oss kristne i vest, er kontrasten mellom Jesu budskap i Joh. Åpenb. til menigheten i Filadelfia og menigheten i Laodikea. Til Menigheten i Filadelfia sier Jesu blandt annet:

"Jeg vet om dine gjerninger. Jeg har satt foran deg en åpen dør som ingen kan stenge. For du har liten kraft, og likevel har du holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn."Joh. Åpenb.3.8

Til menigheten i Laodikea derimot sier Jesus:

"Jeg vet om dine gjerninger; du er verken varm eller kald. Hadde du bare vært kald eller varm. Men du er lunken, ikke kald og ikke varm. Derfor vil jeg spytte deg ut av min munn. "Jeg er rik" sier du, "jeg har overflod og mangler ingenting." Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, blind, fattig og naken. Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, lutret i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å ha på øynene dine, så du kan se. Alle som jeg har kjær, dem refser og tukter jeg. La det nå bli alvor og vend om! Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham å og holde måltid, jeg med ham, og ham med meg." Joh. Åpenb.3.15-20

La oss be for de kristne i Afrika og Kina, og hvis vi hører Herrens røst som kaller oss til omvendelse la oss åpne døren for Ham og slippe Ham inn i våre liv.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home