Wednesday, August 23, 2006

Årsakene til konflikten mellom vesten og islam.

I dagens Dagblad 23/8 står det at UD har arrangert debatt om konflikten mellom vesten og islam. I artikkelen blir følgende spørsmål stilt:

"Hva er det som ligger til grunn for de antivestlige strømningene som får muslimer til å bli islamske aktivister?"

Spørsmålet i seg selv viser en fundamental feil for forståelse av problemet. Implisitt i spørsmålet ligger tanken om at vesten har gjort noe galt som har forårsaket antivestlige strømmninger, som igjen får muslimer til å bli islamske aktivister. Svarene som ble gitt i artikkelen på spørsmålet, gjør heller ikke annet enn å bekrefte det som ligger implisitt i spørsmålet:

"...Vestens krig mot terror har overtatt som motiv for det som kalles alle konflikters mor - Israel-Palestina-konflikten."

"USAs Midtøsten-politikk og sterke støtte til den ene parten i konflikten mellom Israel og Palestina ble av mange trukket frem som hovedforklaringen på antivestlige holdninger blant muslimer."

"- Den arabiske delen av Midtøsten har siden 1945 bestått av ekstremt repressive samfunn. I disse samfunnene har alt sinnet samlet seg ett sted i samfunnet hvor regimet ikke har kunne gripe inn, nemlig i moskeen. Derfor får sinne et islamsk preg og det produseres en radikal religion, sa Thune."

Det skal selvfølgelig ikke underslåes at ovennevnte begrunnelser har bidratt til å radikalisere muslimer, men å redusere årsakene til dette, er å lukke øynene for flere grunnleggende faktorer for å forstå de problemene som vesten opplever i forhold til islam.

Fra et historisk perspektiv har islam spredd seg i all hovedsak gjennom erobring. Det som i dag er muslimske områder; Nord afrika, midtøsten og Tyrkia var opprinnelig kristne områder som ble erobret av muslimer. Senest i 1683 ble muslimene stoppet ved Wien i sitt forsøk på å erobre Europa. Bakgrunnen for at Islam spredde seg på denne måten finner vi i Koranen og Hadith. Her finner muslimene en rettferdigjørelse av jihad og vold for å spre islam. Vestens teknologiske fremskritt de siste 3 - 400 årene har gitt vesten et militært overtak som har stillt den islamske verden i skyggenens dal i noen hundre år, men vestens, og da særlig Europas mentalitet har nå forandret seg. Europa som før så på seg selv som en kristen kultur, har nå omfavnet en verdinøytal og kulturrelativ ideologi som gjør oss sårbare, fordi det innebærer at Europa ikke lenger har viljen til å forsvare sine verdier og sin kultur. Dette har den konsekvensen at den islamske verden nå i økende grad ser seg istand til å fortsette der den slapp i 1683. Det finnes ingen historiske grunnen til å anta at islam har forandret sin agenda siden. 1683.

Disse faktorene er sjelden fremme når konflikten vesten/islam diskuteres, men er av avgjørende betydning. Å bare peke på vestlig utenrikspolitikk etc. for å forstå den økende konflikten er en avsporing som ikke vil føre frem. Vi må også være villig til å peke på de uakseptable sidene ved islam, og kreve en selverkjennelse og selvransakelse fra muslimsk hold. Men så lenge man holder fast ved en verdinøytral og kulturrelativ ideologi kommer dette neppe til å skje. Toleranse er en god ting, men den er ikke absolutt. Det har den i stor grad blitt i det verdinøytrale Europa, og da kan det være på plass med noen ord fra Chesterton: "Toleranse is the virtue of a man without convictions"

7 Comments:

Blogger Øyvind Strømmen said...

"Fra et historisk perspektiv har islam spredd seg i all hovedsak gjennom erobring"

Det samme kunne man si om kristendommen. Og det ville være omtrent like unyansert.

Ryktet om at islam først og fremst har spredd seg gjennom erobring er noe overdrevet. Erobring var viktig, men ofte fordi den la grunnlaget for spredning av religionen gjennom klassisk misjonsvirksomhet. I India, f.eks. var islam mer en "plogens religion" enn en "sverdets religion", noe blant andre Richard M. Eaton skriver bra om (link: http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft067n99v9/). Sosial frigjøring spilte ikke sjelden også en rolle (både kristendommen og islam har fått mange konvertitter fra de lavere kastene). Andre steder var det gjennom handel islam spredde seg, f.eks. langs Afrikas øst-kyst.

I Indonesia, verdens mest folkerike muslimske land (og av en eller annen grunn ikke inkludert i din "muslimske verden"), var det også i svært stor grad handel som drev islams ekspansjon fremover.

Det er riktig at det finnes skrifter i islam som rettferdiggjør krigføring, og som har blitt brukt til dette; faktisk ikke ulikt lignende kristne tekster brukt på lignende vis.

Dagens radikale bevegelser i islam kan, på mange måter, sammenlignes med radikale bevegelser i kristendommen under reformasjonen, det er f.eks. klare paraleller mellom ekstreme islamister og anabaptistene i Münster.

Reformasjonen setter man stadig
inn i den historiske, politiske og sosiale kontekst den hører hjemme. Det fremstår for meg som om Christianculture-bloggeren er redd for at folk skal finne på å gjøre det samme med utviklingen av islamistiske bevegelser de siste tiårene. Det er synd.

4:47 AM  
Blogger Christianculture said...

Takk for kommentar. Det er liten tvil om at erobring spilte en svært avgjørende rolle for spredningen av islam. I 644 hadde muslimene erobret hele nedre Arabia, en del av de Sasanidiske land (Iran) de syriske og egyptiske provinsene av det Bysantinske riket. På slutten av 600 tallet hadde de erobret Nord Afrika og fortsatte inn i Spania.. Østover forsatte erobringene helt inn i India. I 1453 falt det Bysantiske rike og i 1683 sto de utenfor Wien. Kilde: ”De Arabiske Folks Historie” Albert Hourani

Når det gjaldt de erobrede folks skjebne så fantes det en indre dynamikk i det islamske samfunn som sakte men sikkert gjorde de erobredes religion og kultur til minioriteter. Jøder og kristne fikk begrensede rettigheter, begrensninger i sin religionsutøvelse og ble ofte sett på som annenrangs borgere. Jøder og kristne kunne betale jizya (skatt) for å få beskyttelse fra sine muslimske herrer. Til tider ble de utsatt for ren forfølgelse. Deres kår varierte, men denne diskrimineringen som var innkodet i islamsk lov førte til at de erobrede folks religion og kultur gradvis ble kvalt.

Når det gjelder India så trenger din påstand en kraftig nyansering. I 712 begynte en invasjon av India med ødeleggelse av templer, plyndring av palass og nedslaktning av et stort antall mennesker. Det tok muslimene 3 dager å slakte innbyggerne i havnebyen til Debal.
I byen Brahnimabad ble mellom 6000 og 16000 menn massakrert.
I det 11. århundre dro Mahmud av Ghanzi på erobringstokt; ”In the course of seventeen invasions, in the word of the scholar brought by Mahmud to India, “Mahmud utterly ruined the prosperity of the country and performed there wonderful exploits, by whitch the Hindues became like atoms of dust scattered in all directions…Mathura, the holy city of Krishna was the next victim. “In the middle of the city there was a temple larger and finer than the rest…The sultan (Mahmud) gave orders that all the temples should be burned with naphtha and fire, and leveled with the ground”(“The Sword of the Prophet”,Segre Trifkovic)
I etterkant av invasjonen var det i de gamle byene Varanasi, Mathura, Ujjain, Maheshwar, Jwalamukhi og Dwarka ikke et tempel som var intakt. I boken ”The Story of Civilization” kaller Will Durant resultatet for; ”antagelig den blodigste fortellingen I historien”. Den indiske kommentatoren Rizwan Salim sier at de islamske inntrengerne ”ødela og brant alt vakkert de kom over i Hindustan”
Et område i Nordvest India blir kalt for Hindu Kush (nedslaktningen av Hinduene) som et minne om hinduistiske slaver som døde underveis til muslimske hoff i Sentral Asia. I Somnath ble 50000 hinduer slaktet. Hinduene tilhørte ikke ”bokens folk” og sto dermed enda lavere i kurs enn kristne og jøder.
Buddistene i India ble gjenstand for masseslakt i 1193. Etter muslimenes erobring av Bihar var det betydelig færre buddister i India.
Kilde: “The Sword of the Prophet” Segre Trifkovic

Trifkovic sier følgende I sin bok:
”The massacres perpetrated by Muslims in India are unparalleled in history, bigger in sheer numbers than the Holocaust, or the massacre of the Armenians by the Turks; more extensive even than the slaughter of the South American native populations by the invading Spanish and Portuguese. They are insufficiently known on the outside world.”

9:30 AM  
Blogger Christianculture said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:32 AM  
Blogger Øyvind Strømmen said...

For det første: Jeg ser du siterer Trifkovic. Dersom du ønsker en seriøs debatt burde du holde deg unna folk som vrir og vender på historien for å få den til å passe til sin egen agenda.

At mannen i tillegg kaller massakren i Srebrenica "stage-managed" og fremmer meget tvilsomme synspunkter rundt flere overgrep i Bosnia gjør han ikke til noen mer troverdig kilde. Det er ikke en ting han sier som ikke bør tas med minst ti klyper salt. Om du skal lese islamkritiske verk, så les Daniel Pipes i stedet for å kaste bort tiden på serbiske nasjonalister.

Når det er sagt er det selvsagt en kjensgjerning at det ble ført kriger i India, og at massakrer skjedde, også i sammenheng med islams inntog på subkontinentet. Noe annet ville være å fortelle eventyr. Men samtidig tror jeg nok du kunne ha utbytte av å studere f.eks. de kristnes inntog i India, eller for den del langt nyere hendelser, som Qissa Khwani-massakren, hvor britiske soldater gikk til angrep på ikke-voldelige muslimske demonstranter.

Kanskje du også ville ha interesse av pavens tillatelse til Alfonso, "en Kristus sanne soldat", til å "invadere, søke ut, ta til fange, utslette og underkue alle sarasenere og hedninger og andre fiender av Kristus" og ta kontroll over deres "kongedømmer, grevskapene, fyrstedømmene, rikene, eiendommene og alt flyttbart eller uflyttbart gods eidd av dem" og gjøre dem til slaver. Mitt poeng er ikke at muslimene var noe bedre, mitt poeng er at de kristne ikke var det.

Eastons poeng er at mange av stedene en i dag finner mange muslimer faktisk var i områder langt fra muslimske maktsentra, steder der den militære innvirkningen var meget begrenset. Det er en av flere indikasjoner på at konversjonen skjedde på andre måter enn foran sverdet, noe som selvsagt også skjedde i spredningen av kristendommen. Men glem ikke at Olav den hellige var en krigerkonge.

Det Trifkovic og andre (f.eks. Fallaci) gjør er å ta det verste fra islams historie, og sette det opp mot dagens Europa. Det er absurd. Like absurd som Bat Ye'ors fokus på apartheidtilstandene i islamsk styrte land, tilstandene kristne, jøder (og andre) måtte leve under. Hvordan kan man skrive om dette og fremstille det som det er dette som er problemet med dagens islam uten å en gang dra den åpenbare parallellen til hvordan muslimer og jøder ble behandlet i kristne områder eller av kristne erobrere?

Det ottomanske riket var et forferdelig imperium, som stod bak de mest horrible overgrep, f.eks. i Bulgaria, der folk ble tvangsomvendt til islam fordi sultanen hadde bruk for muslimske kokker i sitt nye private jaktterreng.

Men det ottomanske imperiet var også imperiet der det i blant var lettere å være protestantisk kristen enn i katolsk-dominerte land, lettere å være jøde enn i kristne land.

Det du driver med er rett og slett historieløs islamkritikk, uavhengig av hvor mye av Albert Houranis fremragende bøker du har lest.

4:17 AM  
Blogger Christianculture said...

Hei!
Du må gjerne kritisere at jeg har sitert Trifkovic, og fortelle hvor lite troverdig han er, men da bør du også kunne imøtegå det han sier, og ikke bare komme med påstander om at han ikke er troverdig generelt.
Det er ingen tvil om at både kristne og muslimer har begått overgrep i historien, men det finnes en viktig forskjell.Det ligger i budskapet. I NT finnes ingen rettferdiggjørelse av religiøst begrunnet maktbruk, i motsetning til i islamsk skrifter. NT er således et korreks til religiøst maktbruk , mens islamske skrifter rettferdiggjør det. Dette har bl. annet hatt den konsekvens at den forrige paventok et oppgjør med kirkens misbruk av makt opp gjennom historien. Se følgende link:
http://archives.cnn.com/2000/WORLD/europe/03/12/pope.apology.02/index.html
At jeg setter fokus på uakseptable sider ved islam, er ikke det samme som at jeg fornekter at uakseptable ting har blitt gjort av kristne. Ditt forsøk på å sette disse tingene op mot hverandre i dine kommentarer er en avsporing.

At kristne og andre ikke muslimske religiøse har hatt store problemer i muslimske samfunn er dessverre ikke noe som tilhører historien, det er forsatt et stort problem i mange islamske land.

Din henvisning til Olav Den Hellige er en avsporing.Først og fremst fordi NT ikke gir rettferdigjørele av religiøst maktbruk, og for det andre fordi han vokste opp i en krigerkultur. I følge Snorre dro han ut på hærskip første gang som 12 åring hvis jeg husker rett.Med andre ord var han en del av en krigerkultur før han ble en kristen.

Jeg vil forøvrig understreke at mitt innlegg først og fremst ønsket å sette fokus på at det faktisk finnes sider av islamsk lære som er problematisk, og at å utelukkende sette fokus på vestlig utenrikspolitikk ikke vil forandre situasjonen. Muslimene må også ta et oppgjør med de uakseptable siden ved sin religion, så lenge det ikke skjer vil vi fortsatt ha problemer med islam.

3:14 PM  
Blogger Øyvind Strømmen said...

Vel, man kan to det han skriver om Smyrna som eksempel... han passer på å glemme en del viktige detaljer (eller eh... det er faktisk ikke detaljer) der, gjør han ikke?

12:57 PM  
Blogger Christianculture said...

Jeg merker meg at du ikke imøtegår noe av det jeg siteter eller henviser til fra Trifkovic`s bok.

For det andre, Smyrnasaken er kanskje ikke så opplagt som du skal ha det til. Se følgende linker:

http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=16059

http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=16611

4:07 PM  

Post a Comment

<< Home